Generelt

Som borger i Københavns Kommune har du pligt til at sortere dit affald.

Ved at sortere affald kan vi begrænse mængden af restaffald som er det, der koster mest at slippe af med.

De regler og retningslinjer, der er angivet her og på de følgende sider skal efterleves, da de følger af de regler, der pålægges os af Københavns Kommune og Miljøkontrollen. Reglerne bliver løbende ændret, så tjek både her på siden og på kommunes hjemmeside. Cirka to gange om året udsender kommunen også vejledningen "AFFALD KBH Lejlighed" som du får i din brevkasse.

Du kan også læse mere om genbrug i Københavns Kommune og finde bytte-, genbrugsstationer på dette link.

• Affaldsbeholdere, containere, anviste rum og arealer til sorteret affald på vores ejendom m.v. må selvfølgelig IKKE overfyldes. Beholderne skal være lukket til. Der må ikke stilles affald ved siden af beholderne. Er en beholder fyldt, så tjek på en af de andre standpladser.
  • Vejledninger og skiltning, der f.eks. anviser specifik plads til specielle affaldstyper, f.eks. på indsamlingspladsen i forlængelse af garagerne på Nordbyvej der er beregnet på flere forskellinge affaldstyper, skal overholdes da affaldstyperne behandles og afhentes forskelligt.
  • Hvis du har mulighed for det så er det hurtigst og bedst, at du selv sørger for at bringe dit storskrald, hårde hvidevarer, elartikler m.v. til en af kommunens gen­brugs­pladser.
  • Når du køber nyt så spørg evt. også om de ikke tager det gamle med, når de leverer det nye.
  • Hvis du har møbler, tøj eller andet, som stadig er brugbart, men som du blot ikke længere ønsker, så tænk på at andre måske kan bruge det. F.eks. ved at aflevere tingene til en at de organisationer, der driver genbrugsbutikker.

Nedenfor er der en oversigt og kort beskrivelse af ordningerne. For nærmere regler for de enkelte ordninger tjek link til kommunens hjemmeside. Hvis du er i tvivl så spørg i bestyrelsen.

Pap og karton

Pap og karton skal i papcontainerne på standpladsen ved Nordbyvej. KUN til rent og tørt pap/karton. Kasser skal klappes sammen/skæres op så de ikke fylder for meget. Pizzabakker eller anden emballage med madrester og snasket pap skal smides i restaffald.

OBS: IKKE til flamingo eller papir.

Se mere om pap og karton på kommunens hjemmeside.

Papir

Papir skal i papircontainerne på h.h.v. Søndervigvej, Slotsherrensvej og Nordbyvej. Kun til rent og tørt papir (Aviser, ugeblade, reklamer, kuverter, telefonbøger, kontorpapir, bøger, tryksager og skrivepapir).

OBS: Gavepapir skal i restaffald.

Se mere om papir på kommunens hjemmeside.

Plast, mad- og drikkekartoner

Containere med lysegråt låg er opstillet på Søndervigvej, Slotsherrensvej og Nordbyvej.  Sørg for at plast, mad- og drikkekartoner er tømt så godt som muligt for indhold. Skyl evt. i koldt vand eller det sidste hold opvaskevand. Alm. rent pap og karton skal i papbeholderne.

OBS: INGEN PVC, flamingo, sammensatte produkter eller pizzabakker i denne beholder.

Se mere om mad- og drikkekartoner på kommunens hjemmeside

Se mere om plast på kommunens hjemmeside

Glas

Container er opstillet Nordbyvej ved gavlen mod garagerne. Alternativt kan glascontainerne ved Netto på Slotsherrensvej benyttes.

Glasflaskerne skal være tømte og emballageglas tømt så godt som muligt for madrester. Skyl evt. i koldt vand eller det sidste hold opvaskevand. Undgå støj ved kun at aflevere glas om dagen.

OBS: Ikke til porcelæn, stentøj, vindues- eller medicinglas.

Se mere om glas på kommunens hjemmeside.

Metal

Containere med mørkegråt låg til SMÅT metal er opstillet på Søndervigvej, Slotsherrensvej og Nordbyvej. Alle former for småt metal, fx gryder, pander, søm, kapsler og dåser. Metalemballageaffald skal være tømt så godt som muligt. Skyl evt. emballager der har indeholdt mad i koldt vand eller det sidste hold opvaskevand.

Stort metal skal på storskraldspladsen.

Se mere om metal på kommunens hjemmeside.

Elektronik og elartikler

Mindre elektronikaffald og elartikler skal i elektronikcontainere med orange låg på standpladserne. F.eks. mobiltelefoner, opladere, boremaskiner, stavblendere, ledninger, stikdåser og produkter med indbygget elektronik som fx legetøj og som er af en størrelse så det kan være i beholderen.

Større elektronik- og elapparater - herunder hårde hvidevarer - anbringes på indsamlingspladsen i forlængelse af garagerne på Nordbyvej. Der er specielle krav til til håndtering og efterfølgende behandling og derfor er det vigtigt, at disse ting ikke bliver blandet med det øvrige skrald på pladsen.

Se mere om elektronik og elartikler på kommunens hjemmeside.

Batterier

Der er beholdere til batteriindsamling på alle standpladser.

Madaffald

Det er en container til madaffald ved hver standplads. Husk, at madaffald altid skal i de grønne bioposer, som du kan bestille på kommunens hjemmeside Husk at du skal binde knude på dem for at minimere lugtgenerne. Er dit madaffald meget vådt, kan det være en god idé at bruge 2 poser.

OBS: IKKE til dyrestrøelse, potteplanter, jord eller lign..

Se mere om madaffald på kommunens hjemmeside.

Restaffald

Restaffald er det affald, der er tilbage, når man har sorteret andet fra jf. de givne anvisninger og vejledninger. Der er to containere på hver standplads.

Se mere om restaffald på kommunens hjemmeside.

Haveaffald

Der står 3 grønne containere til haveaffald på standpladsen ved Nordbyvej. Til planter og plantedele og mindre grene m.m. fra træbeskæring, som stammer fra vedligeholdelse af ejendommens have. Også til potteplanter.

OBS: IKKE til urtepotter m.v.

Se mere om haveaffald på kommunens hjemmeside.

Storskrald

Storskrald anbringes på indsamlingspladsen i forlængelse af garagerne på Nordbyvej.

Husk at "meget skrald" ikke er det samme som storskrald. Så tjek først i vejledningen om det du vil af med egentlig er storskrald og sørg for at sortere i de opstillede beholdere.

Hvis du har større mængder og/eller meget voluminøse genstande (f.eks. større møbler) så kontakt bestyrelsen først.

Byggeaffald er generelt IKKE storskrald, men skal afleveres på genbrugsstationen.

Se mere om storskald på komunens hjemmeside.

Imprægneret træ og pvc

Der er ingen indsamlingsordninger for disse typer affald. Du skal selv sørge for at aflevere det på en af kommunens genbrugsstationer.

Byggeaffald

Skal generelt selv aflevere på en af kommunens genbrugsstationer.

Kommunens sorteringsguide for affald

På kommunens sorteringsguide kan du finde ud af, hvad du skal gøre med dit affald – Indtast det affald du vil af med. Du kan fx skrive "kaffekapsler"eller "batterier".

Sorteringsguide

Henter moduldata ...